5 Haziran 2016 Pazar

Pet bardakta ve lav taşında, hoya (mum çiçeği) çeliği köklendirme...

İlk olarak alınacak çelik hakkında bir şeyler söylemek istiyorum;

Eğer, evde kendiniz çelik alacaksanız, kestikten sonra, kesilen yerin kuruması için, türüne göre 6-12 saat bekletin lütfen, sonra dikim yapın. Bazı türler ince yapraklı ve narin olduğu için, bu bekleme süresine dayanamayabilir. Bitkiyi yine de ara ara gözlemleyin.

Eğer çeliği satın alıyorsanız, size gelene kadar zaten kesilen yer kurumuş olur, direkt dikebilirsiniz.

Öncelikle; bu yöntem %100 doğrudur demiyorum, sadece kendi yaptığım, daha önce de tecrübeli arkadaşlarımızdan öğrendiğim, büyük çoğunlukla başarı sağladığım bir uygulamadır diyorum.

Anlatacağım bu yöntemi; lav taşı, hydroton ve diatomitte (kedi kumu) aynı şekilde uyguluyorum.


Lav taşlarını ya da diğer malzemeleri, bol sıcak su ile yıkıyorum. Kaynatmıyorum. Sonra da soğuk su ile soğutuyorum.


Kullandığım lav taşı budur. Boyutu; nohut kadar. Ben siyah ve kahverengi olanı, karışık olarak kullanıyorum. Siz hangisini bulursanız olur.





Pet bardağın altına, yaklaşık 4-5 tane delik açıyor ya da makasla kesiyorum. Belli olsun diye beyaz olanı örnek verdim.





Ama ben şeffaf olanı tercih ediyorum. Kökler oluştuğu zaman görebiliyorum çünkü.




Şimdi pet bardağın dibine 1 avuç kadar lav taşı ilave ediyorum.




Burada örnek olarak Diversifolia çeliği kullanacağım.




Alt tarafından süt akıyor, çünkü yeni kestim. Ama 6-12 saat bekletip, kesilen yerin kuruduğunu varsayalım. Çünkü öyle olmalı.




Lav taşlarının üzerine koyuyorum. Bir elimle de tutuyorum ki, dik dursun.




Sonra yavaşça, lav taşlarını, bardak dolana kadar, her yere eşit olarak döküyorum. Lav taşları biraz sivri uçlu olduğu için, ilave ederken çeliğe zarar vermemeye dikkat ediyorum.




Çeliğe yakın olan kısımlarda, eğer boşluk kaldıysa, eğik uçlu cımbızla, küçük lav taşlarından ilave ediyorum.




Dış kap olarak, bu şeffaf bardaklardan kullanıyorum. Su miktarı dış kapta yaklaşık 2 cm olmalı.




İçinde çelik olan pet bardağı, dış kap içine koyuyorum ve ilk sulamayı, lav taşları ıslansın diye üstten yapıyorum.




Bundan sonra sulama nasıl olacak;

Dış kaptaki su çok azaldığı zaman ya da tamamen bittiğinde, tekrar 2 cm olacak şekilde su ilave ediyorum. Örnekte su çok azalmış. Yarın su dökmem gerekiyor mesela.




Besin vermeye ne zaman başlıyoruz?

Çelik köklenip, sürgün vermeye başladığı zaman, kullanılması gereken besin ölçüsünün önce 1\4... sonra 2\4..... sonra 3\4’ü şeklinde arttırarak, her sulama zamanı bu şekilde besinli su ilave ederek devam ediyoruz.

Örneğin ; 1 litre suya 1 kapak besin ölçü olarak verilmiş olsun.... (Besinlerin üzerinde, ne kadar kullanmanız gerektiği yazar.)
Siz ilk seferde, 1 litre suya 1/4 kapak besin ilave edip bitkiye vereceksiniz. 
İkinci sulamada; 1 litre suya yarım kapak besin,
Üçüncü sulamada 1 litre suya 3/4 kapak besin ilave edip,
4. seferden sonra, tam doz besinli suya geçmiş oluyoruz artık.

Bitkimiz yeni köklendiği ve henüz çok küçük olduğu için, anaç duruma gelene kadar, kök ve yaprak gelişimi için olan gübrelerden,
Anaç duruma geldiği zaman ise, üç ayda bir, çiçeğe teşvik için olan gübrelerden kullanabiliriz. 


Peki hiç mi kayıp yaşanmıyor bu yöntemde... 
Maalesef yaşanıyor. Her ortamda olduğu gibi. Ama başarı şansı çok çok yüksek bir yöntem !!!

Sağlıklı köklendirmeler ve sağlıklı bitkiler diliyorum.
Umarım yardımcı olabilmişimdir.

Soru : Hep suyun içinde mi duruyor o lav taşları ?
Cevap : Evet, altında her zaman su var.

Soru : Sulama şekli hep böyle mi olacak. ...üstten hiç vermeyecek miyiz ?
Cevap : Aslında üstten de verilebilir. Ama üstteki taşlar çoğunlukla hep ıslak olacağı için, üst kısımda da kökler oluşuyor. Ben bunu istemiyorum. Alta doğru insin kökler istiyorum ve hep dıştaki kaba su döküyorum yan taraftan.

2 yorum:

  1. Hydroton'u denemeye karar verdim. Hadi bakalım hayırlısı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O da güzel bir seçenek Özkan bey.
      Aslında çok da kullanışlı bir malzeme.
      Ben kullanırken, üzerinde beyaz beyaz tortular oluştu, sanki kireç ya da tuz birikintisi gibi. Bitkiye bir zararı var mıydı emin değilim, çünkü çok gözlemleme imkanım olmadı. Görünüş açısından hoşuma gitmediği için, o malzemeden vazgeçtim.
      Kalite farkı var mı hydrotonda bilemiyorum. Sadece görünüş açısından ! ben memnun kalamadım pek :(

      Sil

Yorum yazdığınız için teşekkür ediyorum !